Geplaatst op
Een katalysator is niet het meest charmante onderdeel van een voertuig, maar deze is wel essentieel. Voor een goed functionerende motor die niet te veel stikstof uitstoot moet je katalysator goed werken. We vroegen de experts van Topcats.nl om een uitleg te geven hoe je een defecte of slecht functionerende katalysator herkent.
Een rammelende motor is altijd slecht nieuws
Na langdurig gebruik van katalysatoren kan het gaas in je katalysator beschadigd en versleten raken. Wanneer dit gebeurt, breken de stukken uit elkaar en rammelen ze aan de binnenkant. Dit merk je vooral als je de auto voor het eerst start. Als je dit hoort, dan is het zaak om direct naar een garage te gaan. Het niet bijtijds oplossen van dit probleem kan de schade nog veel groter maken.
Het motorlampje brandt
Dit is wellicht de makkelijkste manier om te herkennen dat je motorproblemen hebt: het motorlampje op je dashboard brandt. Helaas weet je dan nog steeds niet precies wát er kapot is, maar je weet zeker dat er íets mis is. Laat je auto inspecteren door een professional, zodat die kan constateren welk onderdeel er vervangen dient te worden. Een van de onderdelen kan dus een katalysator zijn.
Nieuwere motoren hebben lucht- en brandstofverhoudingssensoren om de efficiëntie van de katalysator te meten. Door het monitoren van de gasniveaus in de uitlaat, zal de computer van de auto weten wanneer het niet goed werkt en je waarschuwen.
Je merkt dat je minder zuinig rijdt
Een slechte katalysator betekent vaak een slecht brandstofverbruik. Een verstopte katalysator kan je op jaarbasis een hoop geld kosten, afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt. Verstopte katalysators zorgen namelijk voor een verhindering in de drukopbouw, waardoor de brandstof minder efficiënt wordt verbruikt. Bovendien verlies je hierdoor een hoop power (lees: vermogen) en kan de motor zelfs gaan schokken.