Of het nu gaat om de prijs van brandstof, de mensen met wie je tijd doorbrengt of de mate van tevredenheid die je hebt over je werk, één ding in het leven is zeker, dingen veranderen. Het is misschien geen verrassing dat je voertuig, de manier waarop het werkt en hoeveel het kost, in de loop der jaren aanzienlijk is veranderd. Maar heb je er wel eens over nagedacht hoeveel autobanden veranderd zijn?

Banden van hout en leer

Vóórdat lucht in bandenontwerpen werd geïntroduceerd, werden ze bedekt met hout, ijzer, massief rubber en zelfs leer. Hoewel dit niet de meest schokabsorberende materialen waren, zorgden ze voor duurzaamheid en grip. Het heeft vele jaren geduurd om de banden die we vandaag de dag gebruiken te ontwikkelen. Laten we eens kijken naar de banden en hoe ze door de jaren heen zijn geëvolueerd.

Thompson en Dunlop

De moderne band werd in 1847 gepatenteerd door Robert Thompson, maar had weinig succes. Destijds gaven consumenten de voorkeur aan de duurzaamheid van massief rubber. Pas jaren later zou de populariteit van de fiets het concept van een soepeler rijgedrag opnieuw introduceren. John Boyd Dunlop was de eerste die de luchtband in 1888 vervaardigde. De luchtband, of luchtgevulde band, werd ontwikkeld voor de zoon van de heer Dunlop, Jonnie. Dankzij het luchtkussen kon de 10-jarige jongen van 10 jaar met zijn fiets rijden zonder hoofdpijn te krijgen van de hobbelige wegen.

Banden vandaag de dag

Een van de belangrijkste ontwerpwijzigingen voor de band was de introductie van het loopvlak van de band. Deze groeven binnen het rubberoppervlak kunnen de prestaties van de banden en de manier waarop je voertuig met je banden omgaat, aanpassen aan je persoonlijke wensen. De samenstelling van het profiel en het rubber kan ervoor zorgen dat je voertuig beter kan omgaan met de sneeuw, het wegdek beter kan vastpakken bij hoge temperaturen of honderden kilometers aan zware ladingen kan overleven.